Svar: Baby vil ikke spise sin flaske

3. april 2021

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, du bliver frustreret, når din dreng pludselig ikke vil tage imod flasken, og hans indtag måske ligger på næsten halvdelen af, hvad han plejer at drikke... MEN - hold fast i, at han faktisk trives! Han er glad, sover rigtig godt og lyder til at udvikle sig i rigtig fin retning, så selvom han får sandsynligvis den næring, som han har behov for - og som du selv skriver, så har ha nok en meget god evne til at selvregulere sit behov.

Samtidig så har du også fået ham tjekket igennem af læge, ØNH-læge og sundhedsplejerske - og alle siger, at han er sund og rask, han fejler ikke noget. Så - selvom det er svært, så prøv at holde fast i at det er okay :)

Når det så er sagt, så skal han naturligvis have sit behov for mælk, væske og mad tilstrækkeligt dækket. De ca. 600 ml mme i døgnet dækker hans behov for f.eks. jern og kalk, men han skal have d-vitamindråber ved siden af. Derudover skal hans jernbehov dækkes ved, at du begynder at tilbyde kød (og fisk) i hans grøntsagsmos, ligesom også de grovere grødtyper som f.eks. havregrød er en rigtig god idé. Det er også godt, at du bruger mme i hans grød og mos, ligesom der bør tilsættes ekstra fedtstof i den hjemmelavede mad.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at drikke 5 flasker i døgnet, men har han det lige nu bedst med 4 flasker, så er det også helt okay. De 4 flasker kan ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften - og så kan du se om du enten kan få en ekstra flaske ind formiddag eller eftermiddag - hos jer lyder det som om at du vil have bedst held med det eftermiddag.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner - sammen med vand af kop. Og hvis han virker tørstig imellem måltiderne, så må du meget gerne give ham vand som tørstslukker. Det er rigtig godt, hvis han nu også kan få vant til at dække væskebehovet og ikke kun mælk. Og så vil det være rigtig fint med en flaske før middagsluren - og det betyder, at hans frokost også skal ligge ...

Annonce

... 1-1.5 time før han skal sove, så han netop er parat til flasken og har plads til mælken i maven...

Som jeg læser dit brev, så får han nu grød til formiddag/frokost, og det går faktisk ret fint. Det er super godt, og du må derfor meget gerne begynde med grøntsagsmos om aftenen nu, så han tilbydes skemad to gange dagligt - grød og grøntsagsmos. Sammen med dette skal han drikke vand. Når det går godt med de to skemåltider, så vil det være en god idé at introducere morgengrød for ham, så han tilbydes skemad 3 gange dagligt - morgen, frokost og aften. Og så skal han stille og roligt også introduceres for mellemmåltider formiddag og eftermiddag - det vil være frugtmos sammen med vand af kop. På den måde vil skemad og vand naturligt begynde at udgøre en større del af hans indtag i løbet af de næste ca 4 uger, og de 4 flasker i døgnet vil passe rigtig fint med dette - netop 4 flasker anbefaler jeg ofte i 7 måneders alderen.

At han afviser sin flaske mere og mere, tænker jeg altså godt kan hænge sammen med, at han nu begynder at få behov for mere rigtig mad og skemad flere gange dagligt, og det skal du naturligvis anerkende. Det betyder ikke, at du skal give ham store portioner og starte ud med flere måltider dagligt fra den ene dag til den anden, men det vil være super godt at tilbyde ham f.eks. 1/2 dl. til frokost og 1/2 dl. til aften nu. Og om 7-10 dage starte op med morgengrød, og derefter så mellemmåltiderne.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Prøv om du kan lade være med at bekymre dig omkring hans mælkeindtag, og at du ikke føler, at han får mælk nok. Prøv i stedet at tænke, at det er hans måde at signalere, at han har brug for mere rigtig mad, og at hans behov for væske også dækkes via vand af kop. Hold fast i, at han trives og er glad og udvikler sig i god retning :)

Og - det er helt normalt, at hans vægt stagnerer lidt i øjeblikket. Det ser man tit i forbindelse med at han går fra mælk til skemad, så prøv at tage et roligt også her :)

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen.

Rigtig meget held og lykke og rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor